Search

#62 Bangunan Sultan Abdul Samad

Updated: Aug 3


Bangunan Sultan Abdul Samad yang terletak di hadapan Dataran Merdeka adalah satu mercu tanda yang cukup dikenali untuk bandaraya Kuala Lumpur sebagai ibu negara Malaysia.

The Sultan Abdul Samad building located in front of Dataran Merdeka is a landmark that is well known for the city of Kuala Lumpur as the capital of Malaysia.



Bangunan ini mengambil nama sempena nama Sultan Abdul Samad (Sultan Selangor ke 4) yang memerintah negeri Selangor selama lebih kurang 39 tahun sejak dari tahun 1857.

This name of the building originates from the name of Sultan Abdul Samad (4th Sultan of Selangor) who ruled the state of Selangor for about 39 years since 1857.


Terdapat beberapa peristiwa cukup bersejarah yang pernah berlaku di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad. Di sinilah tempat di mana bendera Union Jack telah diturunkan pada tarikh 31 Ogos 1957 dan bendera Jalur Gemilang dinaikkan serta dikibarkan.

There were a number of historical events happened in front of the Sultan Abdul Samad building. This is where the Union Jack flag was lowered on August 31, 1957 and the Jalur Gemilang flag was hoisted and flown.



Bangunan Sultan Abdul Samad telah diwartakan sebagai Warisan Kebangsaan dalam kategori Tapak Warisan pada 2007 oleh Jabatan Warisan Negara, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia di bawah Akta 645.

The Sultan Abdul Samad Building was gazetted as National Heritage in the Heritage Site category in 2007 by the National Heritage Department, Ministry of Unity, Culture, Arts and Heritage Malaysia under Act 645.



Ia mula dibina sejak pada tahun 1893 dan perletakan batu asas untuk pembinaan bangunan ini dibuat pada tarikh 6 Oktober 1894 oleh Sir Charles B.H. Mitchell yang merupakan Gabenor Negeri-negeri Selat pada waktu itu.

It was first built in 1893 and the laying of the foundation stone for the construction of this building was made on 6 October 1894 by Sir Charles B.H. Mitchell who was the Governor of the Straits Settlements at the time.



Setelah beberapa tahun kerja-kerja pembinaan dijalankan, akhirnya bangunan ini siap telah dibina dan telah siap sedia untuk digunakan dalam pada tahun 1897.

After several years of construction work, the building was finally completed and ready for use in 1897.



Bangunan Sultan Abdul Samad punya bentuk saracenic yang merupakan satu ciri senibina Moorish dan Moghul yang berunsurkan Islam. Terdapat 3 buah kubah yang menghiasi bangunan ini memperkuatkan lagi kenyataan tersebut.

The Sultan Abdul Samad building has a saracenic shape which is a feature of Moorish and Moghul Islamic architecture. There are 3 domes that decorate this building further strengthen the statement.


Pada peringkat awal pembinaan, ia diperbuat daripada kayu dan batu bata yang dicat warna hitam, namun kini ia telah digantikan dengan kubah yang bersalut tembaga.

In the early stages of construction, it was made of wood and brick painted black, but now it has been replaced with a copper-coated dome.


Pelan bangunan ini telah direkabentuk oleh seorang arkitek dari British bernama A.C. Norman yang bekerja di Jabatan Kerja Raya di Kuala Lumpur dan dibantu oleh seorang jurutera juga berasal dari British, iaitu C.E. Spooner.

This building plan was designed by a British architect named A.C. Norman, who works in the Public Works Department in Kuala Lumpur and assisted by an engineer, also from the British, C.E. Spooner.


Dengan kos sebanyak $152,000 telah dilaburkan untuk membina bangunan ini dan secara tidak langsung, ia adalah merupakan bangunan yang paling mahal di rantau ini pada waktu ia didirikan.

Built at a cost of $ 152,000 and was considered the most expensive building in the region at the time it was built.


Kos binaan setelah siap pada April 1897 ialah $152,824 dan tempoh masa pembinaan ialah 2 tahun 7 bulan. Sebuah kilang batu-batu di bina di Brickfields bagi membekalkan bahan binaan seperti 4 juta batu bata, 2,500 tong simen, 18,000 pikul kapur, 5,000 lb tembaga, 50 tan besi keluli dan 30,000 kaki padu kayu.

The construction cost after completion in April 1897 was $ 152,824 and the construction period took 2 years 7 months. A factory was built in Brickfields to supply building materials up to 4 million bricks, 2,500 barrels of cement, 5,000 lb of copper, 50 tons of steel and 30,000 cubic feet of wood.


Batu-bata yang berkualiti berwarna merah dibawa dari India dan para pekerja kebanyakannya terdiri daripada kaum India. Antara kontraktor kecil yang membawa batu-bata ini ialah Ghouse yang berasal dari Chittagong, India (sekarang Bangladesh). Batu-bata ini dibawa terus melalui Sungai Kelang dan ada sebuah pangkalan berhampiran Masjid Jamek sekarang.

Red quality bricks were brought from India and the workers were mostly Indians. Amongst the small contractors carrying these bricks was Ghouse from Chittagong, India (now Bangladesh). These bricks were taken in through the Klang River and there was a base near Masjid Jamek.


Dalam sekitar tahun 1978, pengubahsuaian bangunan telah dibuat dan ia telah siap sepenuhnya dalam tahun 1984 dengan anggaran belanja sebanyak RM17.2 juta.

The building was renovated in 1978 and the full construction was done in 1984, at approximately RM17.2 million.


Pada ketika itu kerajaan Australia telah menyumbang sebanyak RM200,000 sebagai kos menyadur tembaga bagi ketiga-tiga kubah yang terdapat pada bangunan tersebut pada tahun 1982.

At that time the Australian government had contributed RM200,000 as the cost of copper plating for the three domes found in the building in 1982.


Pengubahsuaian dilakukan hanya pada bahagian dalam bangunan tanpa menjejaskan bahagian luarnya dan kedudukan asal bangunan tersebut. Selepas siap sepenuhnya, Bangunan Sultan Abdul Samad ini sekali lagi dirasmikan pada tahun 1984.

Modifications were made only on the inside of the building without affecting the exterior and the original position of the building. After its completion, the Sultan Abdul Samad Building was inaugurated again in 1984.



Pada peringkat awal, nama bangunan ini hanya dikenali sebagai Pejabat Baru Kerajaan (New Government Offices). Apabila Persekutuan Tanah Melayu dibentuk pada 1948, bangunan ini dinamakan Sekretariat Persekutuan (Federal Secretariat).

In the early stages, the name of this building was only known as the New Government Offices. When the Federation of Malaya was formed in 1948, the building was named Secretary of the Federation (Federal Secretariat).


Dalam tahun 1974, semua pejabat Kerajaan Negeri Selangor dipindahkan ke Shah Alam. Pejabat kerajaan persekutuan Malaysia dipindahkan ke Jalan Duta, Damansara.

In 1974, all Selangor State Government offices were relocated to Shah Alam. The Malaysian federal government office was moved to Jalan Duta, Damansara.


Oleh yang demikian, nama bangunan ini ditukar kepada Bangunan Sultan Abdul Samad sempena nama Sultan Selangor ke 4 yang memerintah negeri Selangor sejak tahun 1857 hingga 1898 iaitu Sultan Abdul Samad.

The name of this building was changed to the Sultan Abdul Samad Building in conjunction with the name of the 4th Sultan of Selangor who ruled the state of Selangor from 1857 to 1898, namely Sultan Abdul Samad.


Kredit: Freddie


#MalaysiaPrihatin

7 views

© 2018 by Like Armour.

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle
  • LinkedIn